Saturday 29 November 2014

Senyuman Yang Kembali

Seperti terjaga dari tidur yang panjang..

Setelah melihat diri sendiri yang dulu tersenyum manis bak bunga mekar di taman, bagai satu kejutan, seolah aku pernah terlupa cara untuk tersenyum.. kenangan lalu telah mencuri senyuman aku, malah kadang-kadang terasa takut untuk tersenyum lagi, takut senyuman itu kelak akan dirampas, dirobek-robek dengan rakus.

Aku teringat ianya sangat sakit dahulu.




Tapi aku tak layak mengadu setelah melihat, ramai yang lebih sakit dari aku ... jadi aku pendamkan sahaja, menangis sendiri berhari-hari, berulang-ulang keesokan hari tiada siapa tahu, sikit-sikit merampas senyuman ikhlas aku. Kadang-kadang sehingga terasa seperti jasad yang bergerak ini tidak bernyawa, hanyalah patung yang dikawal mengikut kehendak sekeliling. aku paksa bangun.

Sering berbisik-bisik menasihati diri sendiri berulang-ulang, walau susah ditelan..

"hey, setiap yang berlaku pasti ada hikmah"

"whatever happens life must go on"

"akan sampai waktu tu, kau akan tersenyum kembali"

yang paling penting...

"Allah ada, melihat aku, menjaga aku, bersama aku, aku hidup kerana Allah s.w.t , bukan kerana manusia"

"biar orang buat kita, jangan kita buat orang..kalau tak kita sama saja dgn org y buat kita"

dan banyak lagi...

Itulah antara nasihat-nasihat yang sering berulang aku menasihati diri sendiri, 

masa pun berlalu ... kesakitan kadang-kadang masih berbekas, tapi alhamdulillah aku dapat melupakannya, hanya kadang-kadang sahaja aku terkenang.





Hari ini aku disini, tak sama dengan aku yang dulu ... mata aku lebih terbuka luas , bila aku melihat seribu cerita bermain di fikiranku... aku dengan semangat baru dan aku bersyukur dengan orang keliling aku.

Ya, memang penuh hikmah ujian yang diberiNya. 

Bersabarlah, saat kemenangan itu akan tiba & aku harapkan kemenangan didunia & diakhirat kelak .
Semoga kita semua akan mendapat kemenangan yang kekal disana.

Senyumlah, jangan rugikan hari tanpa senyumanmu hanya kerana dunia.sekian. (^^)




No comments:

Post a Comment